luni, 25 ianuarie 2010

lumea neesentiala

In Romania zilelor noastre, adica in anul domini 2010 traim niste vremuri aparent irelevante cu oameni foarte relevanti. Cum oare este posibil, ca cel putin 60% din populatia tarii sa fie formata din oameni de bizuiala dar lucrurile care se intampla in aceasta tara sa fie exact la polul opus.

Ca sa largesc subiectul....cum este posibil ca reprezentantul intr-un oarecare domeniu (muzica, stiinta, pictura, intelectualitate in general, politica, arta moderna, inginerie, cercetare) sa fie un om total nereprezentativ ?

Nu agreez emisiunile de "raspunsuri la atacuri" sau cu alte cuvinte, "m-ati atacat, va raspundem...cu aceeasi moneda" dar recunosc ca ma cuprinde si pe mine o stare de enervare si de ura cateodata vis-a-vis de lucruri si personaje care chiar nu au ce a face cu ce este si se intampla la bun acum in Romania si care ne reprezinta la cel mai inalt nivel. Eu traiesc in tara asta (cu o exceptie de cativa ani in care am fost plecat pe partea cealalta a globului) si nu pricep cum (si asta fara sa invinovatesc pe cineva ca este prost, sau sa condamn pe cineva de ceea ce este ...dar totusi)...

1. Cum oare tinerii din politica romaneasca care intra acum in politica nu sunt alesi din...cei care se pregatesc temeinic in domeniul respectiv, oameni normal, baieti, fete, care scriu 10-19 pagini de text la o lucrare de verificare simpla gen lucrare de control din pura pasiune pentru materie si profesia lor viitoare....si in schimb sunt alesi copii ai celor ce conduc acum, dintr-un motiv sau altul, prin influenta politica, media sau baneasca.
Vine intrebarea : ok ok, dar atunci ce mai cauta copiii astia care sunt genii si se pregatesc zi si noapte pe bancile facultatii pentru a ajunge ce au visat prin propriile forte ? De ce mai exista note in facultate si aprecieri ? Ce mai conteaza sutele de vorbe de lauda la adresa lui X sau Y cand tocmai Z nepriceputul sau nepriceputa va lua functia din cauza...faptului ca...parintii lor sunt influenti...

2. Cum oare in muzica ne reprezinta si in acelasi timp ne strica imaginea toti cei care vor sa fie acolo dar nu se pricep ? Cum ajung nepriceputii in locul celor ce merita si cum ajung cei ce merita in locul nepriceputilor ?

Eu cred ca sunt multe moduri de a ne explica acest fapt si nu neaparat de a ne impaca cu situatia :)

Este vorba cred eu, la un anumit nivel de ceea ce se numeste simplu karma, cauza si efect. Karma functioneaza la nivel de individ (tu, eu, ea, el) sau chiar la nivel de grupuri din societate (grupuri de 100, 1000 sau chiar milioane de indivizi, care actioneaza intr-o anumita directie, sub influenta altor grupuri).

Am citit odata o carte a lui Asimov cred, care spunea ca este mai usor sa determini directia unui grup (cu cat mai mare cu atat mai bine) decat sa determini directia unei simple persoane, caci aceasta este mult mai imprevizibila decat grupurile (acestea sunt practic interlegate intre ele de milioane sau miliarde sau mai mult ...de fire invizibile prin care ele interactioneaza...legaturi le-am putea spune).

Iar la nivelul cel mai reprezentativ sau stiintific putem spune ca orice compromis din partea noastra cu oamenii sau lucrurile de teapa joasa, repetat de mai multe ori, practic creeaza precedent si marcheaza intr-un fel mai serios sau mai putin serios cursul istoriei.

Un exemplu simplu. Dupa revolutie au aparut bishnitzarii, un fel de business de nivel jos prin care omul de rand incerca sa se imbogateasca dar sa si resusciteze o economie la nivel banesc, capitalist am putea spune. Aceste gogoserii insa au creat in putine luni dupa anii '90 o patura subtire de oameni care au avut brusc mult mai multi bani decat cei care chiar ii meritau (profesori, ingineri, artisti genii creative, oameni de bine). Cu ce ? Cu un produs "bun", "gustos" dar foarte prost pentru sanatatea noastra. Practic noi am zis ca e bine sa mancam gogosi ca sunt bune ceea ce a dus la inrautatirea sanatatii noastra dar si la inmultirea banilor in buzunarele anumitor oameni despre care nu stiam aproape nimic. Ok si ce-i cu asta veti spune. Nu-i nimic. Dar s-a creat un precedent care a spus clar : "da-le ceva prost, cu ambalaj si gust bun, si vei castiga". Un principiu capitalist clasic.
Americanii probabil ca au facut asa ceva cu hot-dog-ul si hamburgerul.

Bun, dar de fapt ce s-a intamplat : banii care sunt masura energiei pe care o consumi si un semn al muncii tale, s-au dus intr-o directie care practic nu merita acesti bani. Imaginati-va cursul banilor ca un sarpe care trece prin societate. Acest sarpe a fost deturnat. Insasi ideea de neinterventie a oamenilor de a produce o replica similara gogosilor in produse autohtone mai gustoase dar si mai sanatoase, a unor oameni care sa munceasca si sa se simta responsabili si sa merite de fapt acesti bani, a dus la o mai mare ignoranta in societate.

Acum eu unul nu sunt un expert in ceea ce multi sunt, adica pot fi vazut oricand ca si un diletant dar asta-i si scopul, pentru ca sunt un simplu om care-si scrie idei aleatorii pe un blog free.

Eu vad ca acum in Romania sunt reprezentat in foarte multe domenii, ca si cetatean care apartin cumva de domeniile respective, de oameni care nu au nici cea mai mica pregatire in domeniu, care nu doresc decat satisfacerea egoului propriu adica sa se simta ei bine in primul rand, sa apara ei la televizor, sa vorbeasca lumea despre ei bine, etc, si se justifica simplu : "nu are cum sa nu fie de bine, pentru ca eu ma simt bine". Da, te simti bine, insa locul in care te simti tu bine era a multor altora care au fost blocati de diversi prieteni de-ai tai doar pentru ca tu ai "vandut" drepturile celor care de fapt trebuiau sa se simta bine, si ai luat totul pentru tine, cu diverse scheme contemporane. Unii le spun combinatii. Gen,
hai sa facem o combinatie pentru ca eu sa iau locul lui X, iar el sa nu ajunga niciodata la locul pe care-l merita. Pai si noi ce avem la faza asta daca il tinem pe X pe loc ? Pai va dau eu bani din banii lui X, din care iau si eu, si ne-am scos.

Practic se sacrifica varfurile sau cei care muncesc, pentru cei care s-au prins cum sa faca sa se infiltreze in locul lui X, Y si alti oameni de bizuiala.
Avem si o trupa contemporana, Parazitii. Cred ca ati inteles aluzia.

Eu fiind din Romania sunt crestin, caci asa m-au botezat ai mei. Insa sincer sa fiu nu am inteles o iota din religia asta pana cand nu m-am confruntat cu religia budista, cu cativa oameni care practic, am citit cateva carti (nu multe, chiar pot spune ca mai multe randuri decat carti) dar ceea ce este esential este ca asa eu am putut sa intru pe "filiera" crestina si sa inteleg practic aceasta religie crestina, si mai mult, sa ma apuc sa citesc cartea crestina care este Biblia.
Deci sa rezum nu credeam asa mult si nu pricepeam asa mult din crestinism, dar o alta "religie" m-a adus pe un drum in care m-am intalnit cu crestinismul. Una din experientele minunate pe care le-am trait pana acum (pacat ca nu prea am cu cine sa discut, la biserica de obicei se asculta slujbele si se sta in liniste, dar timpul le rezolva pe toate).

Acum crestinismul are Biblia iar Biblia intr-adevar este facuta din 2 parti, Vechiul si Noul Testament. Eu am citit doar 2 evanghelii din noul testament adica viata lui Iisus. Orice incercare de a citi Vechiul testament has failed. Mult prea violent, niste vremi care nu rezoneaza cu mine. Noul testament ce este...cel putin cat am citit eu. Este o colectie de proverbe si spuneri din care fiecare intelege si trage invataminte morale pentru el insusi. Este o fantana de intelepciune.

Si da, in anumite capitole se spune ca "vor veni multi prooroci si oameni intelepti care vor vorbi de rau numele aceliua si aceluia, si vor incerca sa pacaleasca pe om".

O sa mai vorbesc despre aceste lucruri care mi-au schimbat mie viata in mod pozitiv, dar nu in acest post, in altele, cele ce vor urma.

Dar voi spune asta aici.
La inceput nu-i ca la mijloc si nici ca mai departe.
Adica o parere am acum, citesc mai mult, imi schimb parerea, sistemul de credinta, cateodata brusc, dar de obicei totul se construieste caramida pe caramida.

Ce scop au oare oamenii care vin sa-mi spuna mie la TV nu crede pe X, crede-ma pe mine. Eu sunt cel care...nu el. Oare vom vedea vreodata in curand pe cineva sa zica "nu ma credeti pe mine, eu stiu ca am citit mult si mi-am dat seama cat de limitat si mic sunt...credeti-l pe celalalt. El este asa si asa. El a facut cel putin un lucru pe care eu nici nu-l visez a face acum, deci este clar ca nu eu merit atentia dvs, ci el. sau EL. sau cine vreti voi.

Nu. Noi (adica cei multi sau putini care apar sa ne spuna cum stau lucrurile) inca suntem in faza de eu. Eu fac si eu dreg. Cine ala ? Nu nenica, e un prost. Suna cunoscut ? :) Da, stiu, pentru ca nu m-am nascut ieri si deci am experienta in domeniul asta.

Sunt multe de zis dar ideea de baza ramane ca nimic nu merge inca in Romania asa cum trebuie pentru ca s-a intervenit in mod incoerent si cu indiferenta de oameni si cu sete de bani si de putere. Si asta dureaza de ani buni de zile. Acum culegem roadele.

Culegi ceea ce ai semanat.
E bine sa se inteleaga totusi complexitatea si grandoarea faptelor. Ca sa culegi roadele semintelor, inseamna ca ele au germinat, au fost udate constant, au fost lasate sa se matureze si au ajuns ce au ajuns ca sa poata sa fie si culese.

E interesant de vazut ce culegem noi astazi. Eu unul nu rezonez cu aproape nimic din astea. Or fi ale noastre, or fi importate, nu stiu, ideea e ca le-am sapat si udat si tot noi am fost destul de prosti sa le si culegem si sa ne falim cu ele.

Bravas natiune. Ne meritam soarta. Pentru ca acum 20 de ani tot noi eram si acum tot noi suntem. Deci fiecare isi merita soarta mai mult sau mai putin. Iar cei care au facut rau, rau vor culege, iar cei ce bine au facut bine vor culege.

Niciun comentariu: